Hyväksi havaittu tapa saada lapset kuriin ja herran nuhteeseen, on olla sen verran arvaamaton, että lapset pelkäävät sinua. Näin minä olen toiminut noiden kavereiden kersojen kanssa. Muistan aikoinaan kun kuskasin kaverini lapset isänsä luokse, ja seuraavana päivänä otin paluukyytiin. Isukki painotti lapsille, että olkaa nyt sitten kiltisti tämä kotimatka. Minä tuumasin hyvin lyhyesti, että ainahan ne on kiltisti minun seurassani, kun pelkäävät minua sen verran. Isukki naurahti, kuvitteli että vitsailen. Oikaisin häntä, että ei se mikään vitsi ollut, vaan ihan kylmä tosiasia. Lapset olivat senkin kotimatkan kiltisti takapenkillä ja isukki jäi kalpeana näpyttelemään puhelintaan, oletettavasti tekstasi kaverilleni, että millaisen hullun annat lapsiamme kyyditä.

Toisella kertaa taas kahden kaverini lapset olivat kyydissä, sisko ja veli ja tyttö. Veli huuteli takapenkille tytöille ja kiusasi näitä. Riitaa tuli mm. karkeista, joita jokaisella oli oma pussinsa mukana. Hidastin auton vauhtia ja tikkukirjaimilla puhuen ilmoitin, että jos meno ei rauhoitu, saavat ipanat tapella moottoritien reunassa ja ilmoittaa isilleen, mistä saa noutaa. Sisko (fiksu tyttö muuten) tokaisi, että noin äitikin aina sanoo, mutta ei se koskaan niin tee. Johon minä vastasin, että olenko minä teistä yhdenkään äiti. Minulla ei ole mitään sukulaisuus tai tunnesiteitä, että suu poikki tai jäätte juuri tähän. Loppumatkan minulla oli hyvin hiljaisia ja kalpeita lapsia autollinen. Ja niin mukavan rauhallinen tuokio autossa.

Kaikki tämä on tuottanut tulosta, lapset uskaltavat koukutella kaikille muille aikuisille, olivat sitten sukua tai, mutta eivät minulle. Minun vahtivuorollani se kapinoivinkin esipuberteettinen menee vaikka kuudelta sänkyyn jos käsken niin. Toki ne perkeleet aina yrittävät, että äiti ja isä antaa tehdä sitä tai tätä. Yleensä tuumaan, etten ole kumpikaan ja koska olen huushollissa sillä hetkellä ainoa aikuinen, niin minä määrään. Mitenköhän tuon oman lapsukaisen saisi yhtä kuuliaiseksi? Se pirulainen kun näkee äidistään sitä pehmeämpääkin puolta.

-PeppiLotta